Forskjellig næringsinnhold i sjokolade

Det kan nok lønne seg å lese tester, også når det kommer til sjokolade. Det viser seg nemlig at det er ganske så stor forskjell, når det kommer til det ernæringsmessige.

Jeg har tidligere skrevet om mange tester, men det har gått mer på smaksopplevelsen – og ikke så mye mer enn det. Jeg må nok innrømme at jeg har mine favoritter, så jeg vet ikke om testen er så avgjørende for min egen del. Det er jo veldig mye å velge i, både når det gjelder type sjokolade og produsenter. Så la oss ta en kikk på hva testen fant ut, og tilsammen ble det testet mer enn 40 ulike sjokolader. Det kan jo hende at noen blir litt overrasket, over hva som ble avdekket.

Forskjellig næringsinnhold i sjokolade

Troika får terningkast seks

Om man velger å kalle det karakter, poeng eller terningkast, er ikke så avgjørende. Sjokolade som har fått 1 poeng, betyr at dette er et veldig dårlig kjøp – I motsatt ende av skalaen, ligger de som betegnes som gode kjøp – altså 6 poeng.

Kun vurdert ut fra ernæring synspunkt

Det å spise sjokolade er jo uansett ikke noe godt råd, når det kommer til kostholds tips. Så det at noen sjokolader skårer høyere enn andre, betyr ikke at de er veldig sunne av den grunn. De er alle sammen vurdert, kun etter hva som er oppgitt på emballasjen. I denne testen er ikke smak vurdert overhodet, det finnes det nok av andre tester som tar for seg.

Vanlig sjokolade

Sjokoladene som var med i testen, er det vi kan kalle for vanlig sjokolade. Mørk sjokolade er utelatt, da denne på sett og vis er i en klasse for seg selv. Som jeg har vært inne på tidligere, så har mørk sjokolade en rekke helsefordeler – noe jeg har skrevet litt om tidligere også. Så nå holder vi oss til «vanlig» sjokolade, så får vi heller komme tilbake til den mørke sjokoladen ved en senere anledning.

Vurderingskriterier

Sjokoladene som ble testet, ble tildelt poeng etter følgende kriterier: 1) Kalori-innhold per 100 gram (Mer enn 540 kalorier gir lav score, mens under gir høy score) Karbohydrater var også med som vurderingskriterier, per 100 gram lå de beste på under 50 karbohydrater – mens de dårligste kom over 60 karbohydrater. De fleste vet jo at fett, er noe kroppen vår ikke har godt av. Fettinnhold i sjokoladene, var derfor et viktig vurderingskriteria. Igjen var det per 100 gram sjokolade, som var måleenheten. De som kom best ut her, hadde under 20 gram fett – og de dårligste lå på 30 gram eller mer. Bruk av tilsetningsstoffer og mengde kakao, ble også vurdert.

Små mengder er ikke usunt

Det som er problemet og noe av bakgrunnen for testen, er at en del av oss spiser for mye sjokolade. De som nøyer seg med moderate mengder, kan egentlig spise hvilken sjokolade de vil. Jeg må nok innrømme at jeg er glad i sjokolade, men den sjokoladen jeg spiser desidert mest av – havnet på en fjerdeplass ser jeg.

Jeg har ikke tenkt å presentere alle sjokoladene, men nøyer meg med de fire som kom best ut av testen.

  1. Troika 2) Mars 3) Milky Way 4) Japp
Blogg