Sjokolade – et mareritt eller en nytelse

Det har vært mange og lange diskusjoner om sjokolade og om alt rundt og i forbindelse med sjokolade. Og det er garantert ikke slutt siden det fortsatt er mange som spiser sjokolade. Og spises det sjokolade, ja da kommer det i butikken og flyter over av mange varianter og størrelser.

Noen sier det er sunt å spise sjokolade – det er de tynne menneskene som spiser mest sjokolade! Men så kommer det igjen an på hvilken type sjokolade, og hvordan din kropp er «satt sammen» for mottak av slike utskeielser.

Forskning

Det er allerede forsket mye rundt søtsaken sjokolade. Og det vil det garantert bli i fremtiden også. For noen år siden forsket en gruppe forskere i Spania på 1500 tenåringer og deres matvaner. Disse var da i alderen 12 til 17 år og kom fra ni forskjellige land. Her ble det gjort oppdagelser som tilsa at de som spiste mye sjokolade og gjorde det jevnt hadde lavere fettprosent i kroppen enn de som ikke spiste sjokolade så jevnt. Og det var «bilringen» rundt midten som var spesielt mindre hos sjokolade nyterne – helt uavhengig om de trenet mye og var veldig aktive eller ikke. Sjokolade viste seg å ikke fikk negative virkninger av fettet i kroppen og det hadde også positiv innvirkning på både hjertet, blodtrykket og blodsirkulasjonen deres.

Noe av konklusjonen fra denne forsknings rapport støtter opp hva tidligere også har blitt forsket frem – nemlig at de som spiser jevnt mye sjokolade har mindre kroppsfett. Det kan være at selve sjokoladen også setter i gang forbrennings system i kroppen, og på den måten jobber «mot seg selv» på en merkelig måte. Positivt resultat i hvert fall synes jeg – mon tror om det skulle være verdt å teste det ut?  Hmm faren er vel at det ikke stemmer og jeg blir enda rundere om livet – det hadde ikke vært særlig bra! Bilringen er allerede mye større enn bare et mc dekke for å si det på den måten!

Spise sjokolade – trening

Spiser man en sjokolade eller mer så må man være i aktivitet en periode for å forbrenne det man har tatt inn. Dette kan jo selvfølgelig variere fra menneske til menneske og som jeg skrev over her er det jo litt merkelig at jo mer sjokolade du spiser jo mer og raskere forbrenner man dette selv.

Men i all hovedsak så finnes det maler på hvor mye man forbrenner ved en viss type bevegelse. La oss ta en tenkt situasjon – du spiser en sjokolade som gir deg 550 kilokalorier. Hvor mye må du da gå eller løpe for å fjerne de 550 kaloriene ut av kroppen igjen?

La oss anta at du veier 70 kilo – da må du gå i 70 minutter eller løpe i 45 minutter for å forbrenne 550 kilokalorier. Skulle du veie 90 kilo så er tallene 45 minutter og 35 minutter for gange og løping.

Mye pes for en bitte liten godbit? Eller hva sier du?

Jeg prøver i hvert fall å spise minst mulig av den sorten, men det hender at man får et «kick» og det ryker inn både 2 og 3 sjokolader på kort tid. Så kan det gå måneder igjen før neste «kick» heldigvis.

Blogg