Sjokolade for over 200 år siden

Alt endrer seg over tid i samfunnet vårt, og slik er det også med mat og drikke. Vi har skrevet om mye av historien til sjokolade, forskjellige sjokoladetyper, produkter, produsenter og bruksområder. Men det som nå kommer, er hvordan sjokoladen ble brukt helt tilbake på 1700-tallet. Utviklingen av sjokoladen og ikke minst økningen i produktutvalget, har spesielt de siste femti årene vær formidabel.

Relativt nytt i et historisk perspektiv

Når man ser det i et historisk perspektiv, er sjokolade med dagens form og smak ganske så nytt. Det var først langt ut på 1800-tallet, at man startet med å bruke sjokolade slik vi gjør det i dag. Sjokoladen var slett ikke for alle i samfunnet på 1700- og 1800-tallet, for det var kun rikfolk som hadde råd til slik luksus som man mente sjokolade var. Dessuten var det kun i flytende form man nøt sjokoladen, altså som en drikk.

Ikke noen god mottakelse i Europa

Vi var sent ute med sjokolade her i Europa, og den kom fra Sør-Amerika som allerede cirka 1000 år før Kristus oppdaget hva man kunne få ut av kakaobønner. Det var spanjolene sin store eventyrtrang og kolonisering i Latin-Amerika, som faktisk gjorde sitt til at sjokoladen etter hvert kom til Europa. Men smaken var ikke noe vi europeere satte så stor pris på, vi syntes den rett og slett smakte bittert – og det var på lik linje med kaffe noe man måtte lære seg å like.

Gamle oppskrifter

Det finnes er rekke gamle oppskrifter på sjokoladedrikker, og her hjemme i Norge vet jeg med sikkerhet at oppskrifter fra 1700-tallet er å oppdrive. Det finnes faktisk mennesker som har sjokolade som sin store hobby og lidenskap, hvor det å forske på gamle oppskrifter er en del av det hele. Det er vel det man kan kalle for historieforskning, som er praktisk rettet. Om man treffer slik at smaken blir den samme som i eldre tider, ja det er ikke lett å vite så klart.

Omfattende prosess

Når man leser de gamle oppskriftene, var det slett ikke gjort i en håndvending å lage seg sjokoladedrikk på den tiden. Med dagens utstyr er det en fordel å kverne kakaobønnene i en nøttekvern, og i forkant riste dem lett i en panne slik at skallet lettere kan fjernes. Størrelsen på oppskriften bestemmer man så klart selv, men det var nok naturlig at de i eldre tider lage ganske store kvanta når det satte i gang med å tilberede sjokoladedrikk.

Jeg har ikke tenkt å sette opp hele oppskriften i denne artikkelen, men for de som er lystne på å prøve seg – så er Carl Linnè sin oppskrift fra slutten av 1700-tallet noen man kan søke opp på nettet. Det er en kjent sak at man startet med å bruke melk i sjokoladen ganske så tidlig, for da ble smaken rundere og mildere enn det man naturlig opplever fra kakaobønnene. En del steder smaksatte man også med krydder, men dette har aldri vært vanlig her hjemme i Norge.

Blogg