Sjokoladen som er skreddersydd for tur

Det at noe er skreddersydd, kan man høre ofte i klesverden. Men utrykket brukes jo litt på andre områder og i andre bransjer også. Men det at en sjokolade produseres etter mål, det er ikke vanlig. Jeg må i alle fall innrømme at jeg ikke har hørt dette tidligere, sjokoladen jeg sikter til en hele Norges tursjokolade. Da vet nok de fleste at det er Kvikk-Lunsj jeg sikter til, formen og målene på Kvikk-Lunsj ble opprinnelig til for å kunne få plass i en anorakk anno 1937.

Erstattet brød, smør og egg

Da Kvikk-Lunsjen ble lansert i 1937, ble det sagt at næringsinnholdet i en Kvikk-Lunsj var tilsvarende 2 brødskiver med smør og egg. Hvorvidt dette stemmer med dagens viten og forskning, skal være usagt. Men dette var noe av grunnen til at sjokoladen fikk navet Kvikk-Lunsj, tydeligvis mange som spiste en Kvikk-Lunsj som måltid når man ser hvor populær sjokoladen ble.

En bommert på tur

Om vi skal kalle det for en bommert, eller dårlig planlegging er jeg usikker på. Men sannheten er at grunnleggeren av Freia, Johan Throne Holst opplevde noe med en forretningsforbindelse. Situasjonen var den at mennene gikk seg vill i marka, forretningsforbindelsen syntes det var merkelig at Johan Throne Holst ikke hadde med seg en sjokolade som nød proviant.

Dette satte nok Holst på ideen om å lage en sjokolade som Kvikk-Lunsj, men det var også andre faktorer som sikkert var vel så viktige.

Amundsen og Sydpolen i 1911

Det at vår polarhelt Roald Amundsen spiste en del sjokolade på vei til Sydpolen, fikk Norge til å forstå at sjokolade var et godt supplement til kostholdet. Når man skulle prestere noe fysisk, var det viktig med inntak av sjokolade. Selv om vi ikke kan sammenlikne Amundsen sin ferd til Sydpolen, med en tur i marka eller på fjellet, ble Kvikk-Lunsj tursjokoladen og mange husket fremdeles Amundsen sin polferd.

Amundsen og Sydpolen i 1911

Fjellvettregler

Det at man på 1960-tallet startet med nyttig informasjon på emballasjen, viser at Freia tok oppgaven på alvor. Man kan finne viktige opplysninger som fjellvettregler, men også annen informasjon som turfolk kan ha nytte av på emballasjen.

Stopp i produksjonen

Kvikk-Lunsj ble lansert bare 3 år før krigen kom til Norge, i 1941 måtte Freia stoppe produksjonen. Dette var på grunn av råvaremangel, og ikke noe som kun gjaldt Kvikk-Lunsj og Freia. I 1949 var produksjonen i gang igjen.

Problemer i oppstarten

Det første partiet som ble produsert, var trukket med mørk sjokolade. Det viste seg at dette ikke var noe som slo an, sjokoladen ble trukket fra markedet. Men de ville ikke gi opp, senere kom den med lys sjokolade og det var tydeligvis det som skulle til. Som Freia selv kaller det, Kvikk-Lunsj ble en sjokoladehistorie. Det at Kvikk-Lunsj og mørk sjokolade ikke hører sammen, kan jeg bekrefte. Jeg så nylig Kvikk-Lunsj med mørk sjokolade til halv pris i butikken. Sikkert et forsøk på relansering 80 år etter lanseringen, men det kan altså tyde på at smaken er den samme i dag.

God tur folkens!

Blogg