Sjokoladene som ikke ble noen suksess

Det er mange produkter å velge i, uansett om det er snakk om sjokolade eller andre typer produkter. Noen har vi hatt i mange år, og de selger jevnt over bra hele tiden. Mens andre produkter blir lansert, for kanskje å bli trukket tilbake etter noen få år. Det er nok ikke lett å lansere nye produkter, jeg vet med meg selv at jeg ofte velger det kjente. Slik er jeg med matvarer også, jeg er nok av de som er litt enkle i matveien. Men på samme tid er jeg i alle fall en trofast kunde, uansett om det er snakk om sjokolade, brus eller matretter.

Sliter med nye produkter

Begge de store og ledende produsentene opplever det samme, nemlig vanskeligheter med å få solgt nye produkter i markedet. Sjokolader som har blitt produsert over lengre tid, blir sjeldent tatt ut av sortimentet. Men når det gjelder nye produkter, er de ikke sene om å ta de ut om det ser dårlige salgstall.

Stratos KosePose

Stratos er et gammelt og innarbeidet navn hos oss nordmenn, den produseres av Nidar. Men når Nidar skulle prøve seg med et nytt Stratos produkt i 2007, svarte det ikke til hva man hadde trodd rent salgsmessig. Posen var faktisk populær når den kom, men stupende salgstall medførte at den ble tatt vekk fra butikkhyllene i 2011. Stort utvalg generelt, nevnes som en av årsakene til at dette produktet ikke klarte seg over tid.

Påskesjokolade

Dette produktet kom også fra Nidar, og de hadde stor tro på at Påskesjokoladen ville selge godt. På lik linje med Stratos KosePose, solgte Påskesjokoladen bra i begynnelsen. Men i påsken kommer det som kjent mye marsipanprodukter, kundene foretrakk heller typiske påskevarianter med marsipan. Sjokoladen var nok for lik andre produkter, til å kunne kalle den Påskesjokolade. Salget sank, og den ble kun solgt i årene 2006-2008.

Sjokolade med chili

Freia har funnet ut at det å blande sjokolade med chili, ikke er noen god kombinasjon. Jeg smakte selv aldri Walters med dette sterke krydderet, men kan lett forstå at dette ble en merkelig blanding. Mulig det kunne slått an i andre land, hvor bruk av chili er mer vanlig enn i Norge.

Japp

Det at originalen ofte er den beste, fant nok Freia ut når de prøvde å lage en ny variant av den kjente Jappen. En ting er navnet, men når originalen selger veldig godt, er det ofte vanskelig å komme inn med nye produkter med noe annen smak.

Japp

Store satsninger

Det koster produsentene store summer penger å lansere nye produkter, så når de ikke slår an er det røde tall i regnskapet etter ganske kort tid. Kampanjer og ikke minst oppstart av produksjon er kostbart, men den som intet våger intet vinner. Men jeg tror de har lært at det ikke er lett å komme med andre varianter, av allerede innarbeidede produktnavn. Selv om jeg er traust og trofast mot de produktene jeg liker, er det så klart spennende med nyheter også. Vi får håpe de ikke slutter med å lansere nye produkter med nye smaker, man vet jo aldri når det slår til med full klaff.

Blogg