Smått og stort om sjokolade

Alle har et forhold til sjokolade, det er i alle fall min påstand. Noen har sine favoritter, mens andre er alt spisende. Jeg for min del er mest glad i ren sjokolade, eneste unntaket er vel om det er marsipan trukket med sjokolade. Men de mest kjente norske sjokoladenavnene, har alle sin bakgrunn og historie. Noe er skrevet allerede, men her kommer det litt mer. I denne omgang skal vi se litt mer på noen av de mest kjente Freia produktene.

Slagord

«Virker opp oplivende og bidrager til at bevare sindets munterhet». Det er nok ikke så lett å gjette hvilket produkt som hadde dette slagordet i første setningen i dette avsnittet, men kan røpe at dette var Freia Melkesjokolade sitt første slagord. Årsaken til at man ganske raskt startet med egen produksjon og ikke import, var at det var vanskelig å importere sjokolade av god nok kvalitet. Det at Norsk Melkesjokolade skulle være produsert i Norge, tvang seg frem nesten av seg selv. Det ble også investert i nye maskiner, fra sjokoladens hjemland Sveits. Nye maskiner og nye metoder å produsere på, skjedde i 1906. Det var slik oppstarten for dagens Freia Melkesjokolade artet seg, nå var Freia klar for egenproduksjon av kvalitet sjokolade. For at kundene skulle være sikre på at dette var et norsk produkt, valgte man i 1920-årene navnet «Norsk Melk Chokolade» Den ble sagt at dette var Europas beste spisechokolade. Det opprinnelige navnet på sjokoladen, var Freia Melkechokolade. Men etter at krigen var slutt, kom produksjonen i gang igjen. Da kom også endringen av stavemåten, dette på grunn av rettskrivningsreformen av 1939.

Twist som dans og Twist for ganen

Twist er ikke av de eldste produktene til Freia, men historien til produktet er ganske så spesiell. Bestillingen av innpakkede smådrops kom fra luftfarten, Freia hadde maskin som kunne ta jobben på kort varsel. De leverte til flere flyselskap, og maskinen fra 1920-årene kom til nytte igjen mer enn 30 år senere. Det som virkelig fikk fart på produksjonen, var når SAS valgte å bestille produkter innpakket som Twist. Produksjonen kom for fullt i gang i 1958, for salg i butikk og ikke bare til flyselskapene. På 1960-tallet kom den populære dansen Twist, dette gav Freia en braksuksess med de nye Twistposene sine. Litt artig når man tenker på at gammelt nedstøvet produksjonsutstyr, blir hentet frem igjen 30 år senere. Det at de skulle klare å time det så bra på 1960-tallet, kan vel på godt norsk kalles for flaks. Men folket ble raskt begeistret over posene, de inneholdt 18 forskjellige smaker og produkter. Det var gjerne slikt man kjøpte til helgen, eller når man fikk besøk. I 1968 var faktisk Twist det mest populære sjokoladeproduktet i Skandinavia, det sier jo ikke så rent lite. Jeg husker godt disse posene selv fra min barndom, det var stor stas når bollen ble fylt opp med disse godsakene. Det var alltid er problem mellom meg og søsteren min, vi hadde nemlig samme favoritt. Da var det første mann til mølla som var gjeldende.

Twist som dans og Twist for ganen
Blogg