Venn eller fiende del 2

Sjokoladen kan være din aller beste venn, men kan også være din aller verst fiende. Slik er det frem og tilbake med denne godbiten (om den er din venn da). Noen bruker den som belønning, noen som bare litt å spise, eller bare litt snacks, eller trøstespising ved problemer av en eller annen sort, ja den blir benyttet i de utroligste sammenhenger. Noen bruker den nesten mot sin vilje, mens andre ikke klarer å la den være og sliter med å holde seg borte fra den. Den er jo tilbudt til salgs på så mange steder hver eneste dag. Jeg skrev om de første påstandene rundt det at sjokoladen er din venn i forrige artikkel – her kommer resten av den samme listen.

Rik på mineraler

Mørk sjokolade er full av fordelaktige mineraler så som potassium, sink og selenium. Og en sjokolade på 100 gram (med 70% eller mer mørk sjokolade) inneholder 67 prosent av anbefalt mengde av jern.

Reduserer kolestrol

Det finnes to typer kolestrol – en god o gen dårlig utgave. Det å spise kakao skal øke nivået av god kolesterol, og senke mengden “Dårlig» kolesterol i kroppen. Det skal også senke mulighetene eller risikoen for hjerte og karsykdommer.

Godt for huden

Flavonolene eller fenolen som finnes i mørk sjokolade er bra for huden mot solbrenthet. Selv om mange garantert vil påstå at det er bedre å smøre inn huden med litt solkrem!

Redusere vekt

Sjokolade kan hjelpe deg å redusere kroppsvekten. Virkelig? En hjerneforsker påstår at dersom man lar en god firkant med sjokolade smelte på tungen cirka 20 minutter før et mål, ja da melder man sine hormoner i til å tro at du allerede er mett. Og på den måten da spise betydelig mindre. Og dersom du avslutter et måltid på samme måte, så skal du kunne redusere lysten på snacks mellom måltidene.

Mamma og barn

En finsk studie har funnet ut at sjokolade reduserer stress hos blivende mødre. Og babyene og de mødrene smiler oftere og mer enn babyer av foreldre som ikke spiser sjokolade.

Hindrer diabetes

Det høres kanskje ut som galskap, men det har vært bevist at kakao viser seg å forbedre insulin nivået. So mørk sjokolade – i moderate mengder – kan redusere eller til og med forhindre diabetes.

Godt for hjernen

Flavonoler skal hjelpe til å redusere hukommelses tap hos elder mennesker. Og de anti-inflammatoriske kvalitetene hos mørk sjokolade har vist seg å kunne hjelpe til å helbrede enkelte hjerneskader som f.eks. hjernerystelse.

Bedre følelse

Sjokolade inneholder phenyletylamin som er det same kjemiske som din hjerne produserer når du føler deg bra og er I ferd med å bli forelsket. Dette stoffet gir hjernen din beskjed om at alt er helt topp og gjør at den «løslater» god følelses endorfiner.

Jeg er ganske sikker på at det er enda mange fordeler som er der ute og mange som er like tvilsomme som noen av de jeg har listet opp her og I forrige artikkel. Men det er artig å lese om slike påstander da. Man kan jo få litt mindre dårlig følelse ved neste sjokolade. Og dersom noe av det skulle være sant så er det jo helt topp!

Blogg