Ordet sjokolade kan få tennene til å løpe i vann hos de fleste av oss. Og et par sekunder etter kommer den indre stemmen som sier at det er best å holde seg unna den fristende synden. Selve nytelsen er som regel fylt med kalorier, og tanken på at disse kaloriene legger seg på hofta eller hvor den nå velger å legge seg, får oss ofte til å avstå. Man spurter nesten forbi sjokoladehylla på butikken, av redsel for å falle for fristelsen. Sjokolade får skylda andre ubehageligheter også. I tenårene kan verden føles som den faller sammen, drama er hverdags og en stor dag kan snus til kaos ved første syn av en stor og rød kvise midt på nesa. Det hjelper ikke akkurat at en bekymret mor kommer med en velment formening og påpeker at kanskje skulle du ikke spist den sjokoladen i går. Sjokoladen er synderen, og man blir opplært til stort sett å prøve å unngå sjokolade.

Lykkefølelse

Men, har du noen gang grått dine modige tårer, strøket på en eksamen, gjort slutt med kjæresten, hatt en stressende og dårlig dag på jobben, og så tatt en deilig bit sjokolade? Det er vanskelig å beskrive den gode følelsen som skyller gjennom kroppen. Man blir nesten fredfull og harmonisk. Plutselig er ikke alt så vanskelig lengre, og nytelsen av sjokoladen overgår det negative rundt. Er det magi?

Forskning viser at sjokolade inneholder stoffer som påvirker hjernen og spesielt lykkefølelsen vår. Det er i selve kakaobønnen disse stoffene ligger, så det kan være lurt å gå for mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold. Et av disse stoffene er anandamid. Anandamid demper smerter og bidrar til å øke lykkefølelse. Riktignok øker stoffet appetitten også. Kakaobønnen inneholder også stoffet fenyletylamin, som gir en form for eufori og theobromin som er antidepressiv og gir en følelse av velbehag. Dette er bare stoffene som er med på å regulere lykkefølelse og velbehag. Som om ikke det er nok, så inneholder kakaobønnen også magnesium, som regulerer nervefunksjoner. I tillegg får vi i oss de svært nyttige antioksidantene som er kjent for å redusere betennelser og styrke immunsystemet. Koffein som også fins i kakaobønnen hjelper oss å holde oss våkne, men vær forsiktig siden koffein også fører til avhengighet. Kanskje er det derfor det er lettere å holde seg unna sjokolade, jo lengre man unngår det?

Mørk sjokolade

Dersom du ønsker å holde deg sunn, og samtidig nyte sjokoladens positive effekter, så gjør du lurt i å holde deg til mørk sjokolade, og samtidig unngå sjokolade som inneholder mye sukker og fett. For å fremme sjokoladens sak enda litt lenger, så ryktes det at sjokolade kan redusere blodtrykket, og at et par biter mørk sjokolade om dagen faktisk kan være slankende, men herom strides de lærde. Noen mener at ikke bare mengde, men også hvor ofte man spiser mørk sjokolade har betydning for om den har helsebringende effekter. Norsk helseinformatikk (NHI), som har utviklet Norsk Elektronisk Legehåndbok, går så langt som å si at mørk sjokolade er godt for hjertet. Så vi konkluderer med at vi kan nyte sjokolade og helst mørk sjokolade, men fortsatt med måte.

Anbefalte artikler